Friday, January 13, 2017

Transaktioner 170113 och Försäljning av Mekonomen.


Försäljning av Mekonomen (STO:MEKO)





Mekonomen är ett innehav jag haft sedan jag började utdelningsinvestera för 11 månader sedan. Idag, när aktien klättrade till 181, valde jag att sälja hela innehavet med 50 SEK vinst. Jag köpte bolaget för ett knappt år sedan med tanken att hålla det som en långsiktig investering. Redan vid köptillfället var jag medveten om att Mekonomen sedan 2011 dragits med stora problem till följd av problem på den danska marknaden och det egna, inhemska produktsortimentet. I takt med att konkurrens från butiker som Biltema ökat borde företaget i högre grad ha anpassat produktsortimentet.

Detta har, i min vetskap och efter vad jag läst om i olika analyser samt min egen följning av bolaget, inte gjorts. Jag tror att LKQ, som köpt in stora mängder av Mekonomens aktier, tagit tillfället i akt på grund av valutakursen. Jag tror inte att framtiden för Mekonomen blir bra, och jag tror inte att företaget i framtiden får det lättare på skandinaviska marknaden. 

Jag tror att den hårdare konkurrensen och den alltmer internationella marknaden för delar och bilprodukter kommer leda till ännu fler problem för Mekonomen, Jag tror inte att företagets marknadsmodell är långsiktig, och jag tror heller inte att företaget i längden kommer lyckats anpassa sig.

Det var därför, i min mening, dags att hoppa av och investera de pengar som satsats i annat.

*  Sålt 81 Mekonomen för 180.50 SEK (+50 SEK, +640 SEK inkl. Utdelningar)


Köp av Hemfosa och Swedish Match





Jag passade samtidigt på att utöka mina innehav i tre bolag jag har mer framtidstro på - Hemfosa Fastigheter, AbbVie Inc och Swedish Match. Till detta användes kapital från sålda Mekonomen-aktier. Jag har även överfört likvider som jag ännu inte vet till 100% vad jag ska investera i.

* Köpte 180 aktier i Hemfosa Fastigheter (STO:HEMF) á 79.00 SEK plus courtage. Effekt på årlig utdelning + 756 SEK.                         

Jag har nu totalt 390 aktier i Hemfosa Fastigheter (STO:HEMF)

* Köpte 10 aktier i Swedish Match (STO:SWMA) á 282 SEK plus courtage. Effekt på årlig utdelning + 180 SEK.                         

Jag har nu totalt 35 aktier i Swedish Match (STO:SWMA)

* Köpte 20 aktier i Abbvie Inc (NYSE:ABBV) á 61.22$ plus courtage. Effekt på årlig utdelning + 51.20 USD = 457.50 SEK.                         

Jag har nu totalt 28 aktier i Abbvie Inc (NYSE:ABBV)



Transaktionerna innebär att min PADI (Projected Annual Dividend Income) för 2017 nu beräknas till 34913 SEK. (Upp med 778 SEK)