Sunday, January 8, 2017

Aktieurval - Januari 2017 - Del 3

Morgon allihop!

Först och främst, vi har en utdelning som kommit in.


Känns bra att man under Januari redan fått in nästan 200 spänn, när det förra året låg på noll! Båda utdelningar kommer tyvärr från bolag som inte är aktuella för det långa loppet (TSE:HR.UN och TSE:BPF.UN) men det får man leva med. Fram tills jag säljer aktierna är jag glad åt mina 5-8%:iga direktavkastningar.

Sedan ska vi titta på en köpkandidat idag också. Och kandidaten är....


En riktig favorit bland svenska aktieägare. Många som har dem, dock inte jag ännu. Dels för att jag har min policy - inga cigarettföretag eller företag som tillverkar vapen. Men Swedish Match tillverkar snus, och det kan jag ställa mig bakom! (Trots att jag personligen inte snusar).

Utöver det så är Swedish Match ett av Sveriges äldsta börsnoterade bolag.  I sin nuvarande form har bolaget efter sammanslagningar funnits sedan 1994, och har varit börsnoterade sedan 1996. Bolagets primära affärsområde är ju som alla säkert vet, snustillverkning.

Låt oss då gå till den frågan som för Aktievargens Aktiefond är av central natur:

Tror vi att företaget kommer att bestå i 50 år till?

Swedish Match har en till internationellt perspektiv sett unik marknadsposition, tillverkning av lössnus och paketerat snus. (och även Cigarrer, tändstickor och tändare, men det lägger jag inte fokus på här. Intresset ligger i Snus). Sverige är ett av världens länder där befolkningen snusar mest. Drygt en miljon svenskar snusar. För tio år sedan hade jag sagt att jag tror inte att det kommer att övergå till den nya generationen, men detta visade sig vara fel. Såväl unga som äldre snusar glatt vidare, och det finns inga tecken på att vare sig intresset eller lönsamhet ger vika.



En stabilare kursutveckling får man leta efter. Företaget har en policy att dela ut mellan 40-60% av vinst per aktie till aktieägarna. Utöver detta har man en historik av att dela ut bonusutdelningar när detta tillåts, vilket har lett till att avkastningen för 2016 var nästan 7% med dagens inköpspris. Vid inköpspris 292 blir direktavkastningen en sund 3.2%. För ett bolag av detta kaliber anser jag detta fullt acceptabelt.

Svar: Ja

* Jag tror att bolaget kommer bestå 50 år till
* Bolaget har en sund utveckling, utdelningspolicy och pålitlig utdelning som har höjts principiellt under varje år som bolaget haft möjligheter till detta.
* Bolaget verkar ha goda relationer och god policy gentemot aktieägare
* Bolaget är konjunkturoberoende och ej cykliskt - oavsett situation, eller ekonomi, folk kommer att snusa.

Slutsats: Swedish Match är för mig en portföljkandidat som jag kommer att arbeta aktivt för att få in till en position om ungefär 2.5% (Ca 25 000 SEK), när inköpspriset tillåter detta till en god avkastning.  Jag rekommenderar att man som långsiktig utdelningsinvesterare har Swedish Match i sin portfölj för ovan nämnda anledningar.

Vad tycker ni om Swedish Match? Något att köpa, eller inget att ha? 

Let me know!

DISCLAIMER: Jag äger i dagsläget inte Swedish Match.