Wednesday, January 11, 2017

Sparande - vilken typ av sparare är du?

Vilken typ av sparare är jag - och vilken typ av sparare är du?

Den frågan är egentligen bland det första man bör ställa sig när man börjar spara. Vad ska mina besparingar vara till, hur mycket kan jag lägga på dem, och hur vill jag spara? Hur mycket risk är det logiskt att jag tar med mina pengar?

Att ge sig in i sparandets värld utan att ha besvarat dessa frågor eller utan att veta hur man ska spara eller investera i aktier kan bli riktigt problematiskt.

Med det i åtanke, ett tema jag har funderat mycket på och som jag hoppas att även ni funderar på.












1. Vad sparar man till och hur lång sparhorisont har man?

Detta är första frågan man bör besvara. Det kan handla om att spara till en bil, eller en  resa, eller en besparing för att ha ifall något händer.

Det som karaktäriserar utdelningsinvesterare är ju att vi ofta ser till vårat sparmål som ett konto som över en väldigt lång tidshorisont skall ge oss utdelning. De flesta har också målet att inom någon specifik tidshorisont (5-30 år) kunna leva på våra utdelningar.

Inte för att inte behöva jobba, utan för att kunna göra det vi vill. Där är även mitt mål - att kunna leva på mina utdelningar utan att tvingas jobba med saker jag inte "vill" jobba med.

Således är sparhorisonten 30-50 år, och syftet är "utdelning". Det finns inget projicerat slutmål, utan sparandet i aktier ska fortsätta till dagarnas ände. Den enda skillnaden är att man vid år X börjar leva på en del av sina utdelningar som lön.

För mig ligger den summan på mellan 10-18 000 SEK i månaden efter skatt.






















2. Hur mycket kan jag lägga på mina besparingar varje månad?

Detta är också en viktig fråga, men inte lika viktig som man tror. Bara för att man inte har möjlighet att få till en lönesparkvot på 60-80% som de av oss som har tur med våra förutsättningar, eller har planerat väldigt bra, behöver inte betyda att man inte kan nå ett respektabelt sparande.

Det viktigaste är regelbundet sparande som återkommer månad efter månad.

En "vanlig" svenssonsparare med familj, bostad, och vanliga utgifter och en månadslön om 25 000 SEK brutto kan vanligtvis spara mellan 3-6000 SEK per månad. Om vi utgår ifrån detta och ett startsparande på 30000-80000 SEK och man börjar spara när man är 25 år gammal så......

Efter 10 år har man ett sparande på 925 000 - en knapp miljon. Månadsutdelningar på nästan 4000 per månad.

Efter 15 år har man ett sparande på 1.9 Miljoner. Månadsutdelningar på nästan 8000 per månad.

Efter 20 år har man ett sparande på 3.1 miljoner. Månadsutdelningar på nästan 13000 per månad.

Efter 30 år har man ett sparande på 7.2 miljoner. Månadsutdelningar på nästan 30000 per månad.

Logiken och tillvägagångssättet är investering i utdelningsaktier som har en historik av utdelningshöjningar. Detta möjliggör ränte-på-ränteeffekten, vilket resulterar i exponentiell tillväxt. Som många brukar säga, det viktigaste och svåraste är att nå den första miljonen i sitt sparande. Efter det blir det enklare.

Mer månadssparande gör att man når dit snabbare, men det gör det inte omöjligt att nå dit för gemene man. Vem som helst som sparar 3000-7000 per månad och har tålamod och disciplin kan dra sig tillbaka med 13 000 per månad efter 15 år!

För detta exemple har jag använt Stefan Thelenius utmärkta kalkylator på http://z2036.blogspot.se/p/sparkalkylator-deluxe.html . Jag rekommenderar starkt hans blogg! :)

















3. Risk och Riskhantering
Naturligtvis är det inte bara att spara och låta pengarna vara (även om det är grundtanken). En resa i utdelningsinvestering, om man vill göra en sådan, är en resa i att lära sig mer om ekonomi, aktier och börsen. Det är en resa i att lära sig hantera finansiell risk och hur man hanterar på ekonomiskt stressiga situationer (såsom nedgångar på börsen).

Jag kan inte berätta för någon vilka risker de bör ta eller hur försiktig/våghalsig man bör vara, eller vilka företag man bör investera i. Vissa investerar i alla typer av börsbolag. Vissa investerar inte i vapen. Vissa investerar inte i vapen, olja eller alkohol. Detta får man själv se hur man vill göra och vilka skrupler man har eller inte har - och inte för någon att döma, enligt mig.

Personligen har jag:

* Inga vapenaktier (Lockheed Martin, G4S PLC, etc)
* Inga tobaksaktier relaterat till cigaretter (men Snus/Swedish Match är OK, dock inget Altria eller Philip Morris)
* Inga oetiska/onda företag (Subjektivt, men för mig just nu: Nestle, Marine Harvest)
















4. Vilken typ av investerare är jag?
Jag är en investerare som tycker om "säkra kort". Efter att ha börjat, under 2016, med att investera i många aktier som har en hög utdelning/avkastning har jag istället omorienterat mig lite grand och börjat fokusera mer på aktier som levererar säker utdelning/avkastning och kommer att göra detta i 50+ år till.

De tips och bolag jag kommer att presentera och utgå ifrån här kommer därför att för vissa sparare vara ganska "tråkiga". Jag fokuserar på bolag vars direktavkastning ligger mellan 2.9-4.5%, och väldigt sällan högre än så. Tids nog blir avkastningarna högre, eftersom jag litar på företag som levererar en hög utdelning, men det är inte det som är fokus till en början.

Jag jagar inte "snabba cash". Jag har inget intresse av bolag som lovar 10-20% avkastning, eller ens högre än 8%. Hellre lägger jag i så fall 100 000 i bolag som Coca Cola, Procter & Gamble, Stora Enso, Axfood eller Swedish match.

Jag gillar bolag som delar ut ofta - jag har en förkärlek för utdelningsaktier från USA, men försöker hålla detta någorlunda balanserat. Målet är ungefär 40% av portföljen utanför Sverige.

De spar- och investeringstips jag lämnar bör ses som passande för gemene man. Medelsvensson. En vanlig medel/låginkomsttagare som vill lära sig mer om ekonomi, mer om börsen och mer om investering av kapital.

....Men självklart garanterar inget jag rekommenderar en avkastning. :)




Som vanligt, stay safe!

Vi hörs snart!