Friday, January 6, 2017

Investeringar för Januari månad 2017.

En ny månad innebär nya investeringar. Exakt hur mycket kapital jag har till detta ännu är oklart, men jag tänkte gå igenom lite grann hur jag funderar och vilka företag jag tror kan bli aktuella till detta.

I enlighet med mina mål om att köpa fler svenska bolag kommer jag att investera mindre i Amerikanska och Kanadensiska bolag, och när jag får tecken om att marknaden inom vissa områden vänder, kommer jag successivt att sälja av REITS, Income funds och annat som trots höga utdelningar enligt mig inte håller måttet i längden!

Med detta i åtanke, här är några alternativ jag funderar på.

1.
ICA-gruppen

Ica-gruppen äger, såsom man kan skönja av namnet, till största del matkedjor och därtill relaterade produkter och fastigheter/tjänster. På bolagets hemsida kan man utläsa följande.

Kärnan i ICA Gruppens verksamhet är handel med dagligvaror. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. I koncernen ingår även hemtextilkedjan Hemtex.

Samtliga av dessa kedjor bedömer jag som väldigt stabila och framtidssäkra. ICA kommer, i en form eller annan, även i framtiden vara en del av kärnverksamheterna för befolkningen i Sverige. Andra kedjor såsom Axfood finns också med i min portfölj då jag anser att även Willys/Hemköp har en del i min portfölj, men jag diversifierar gärna ytterligare. Fler aktier innebär för mig fler stabila företag, vilket gör att det oftast, oavsett börssituation, finns något att köpa.

Lite nyckeltal från ICA-gruppen:

P/E: 13.86
EPS: 20.18
Dividend: 10.00
Div yield: 3.58%

Låt oss titta på aktiens utdelningshistorik



Frånsett brytpunkten under 2012, då aktien inte delade ut någonting (vilket i sig skulle vara skäl nog för omedelbar försäljning) så ser vi en ganska stigande trend. Dock måste man fråga sig varför det under 2012 inte gjordes någon utdelning - och svaret finnes enkelt då man om man ser tillbaka kan se att koncernen gjorda stora förluster i Norge, något som man sedan dess sålt och istället fokuserat på nya verksamheter.

ICA-gruppen är liksom Axfood, en ganska lågriskaktie. Det som bär emot lite grann är det som illustreras ovan. På 3-5 år har aktien mer än fördubblat sitt värde. Det är en positivt gående trend, men frågan är väl hur mycket utrymme det finns för att växa, effektivisera och öka vinsterna i framtiden? Samma funderingar har jag även vad gäller Axfood, varför man bör vara försiktig med inköp i båda i min mening.

En potentiell kandidat för inköp. Axfood äger jag redan, och den gillar jag, framför allt med något högre utdelning och soliditet i bolaget.

ICA-gruppen är hursomhelst på min bevakningslista, och ger mig en pling när direktavkastningen kryper upp mot 3.8-4.0%. En köpkandidat för Januari, utan tvekan.

Har ni ICA-Gruppen i er portfölj? Hur tänker ni kring inköp av sådana aktier? Låt höra!

Disclaimer: Jag äger i dagsläget inte ICA-gruppen.