Thursday, January 19, 2017

Inköp 170118/19

Köp av Utdelningsaktier





Jag har idag köpt tre utdelningsaktier. En intressant sådan - Iron Mountain, som tillhandahåller tjänster i datalagring, dataförstöring och datasäkerhet. Företaget har funnits i nästan 50 år. Jag passade även på att köpa en av de populäraste månatliga utdelningsaktierna som finns när de nosade under 60-dollarsstrecket. Utöver det fyllde jag även på med lite mer Coca Cola! Samtliga tre aktier ser jag som attraktiva, och samtliga hoppas jag kunna ha i portföljen mycket länge!

* Köpte 5 aktier i Iron Mountain Incorporated (Delaware) REIT (NYSE:IRM) á 34.37 $ plus courtage. Effekt på årlig utdelning + 11 USD = 98.41 SEK.       
* Köpte 8 aktier i Coca Cola (NYSE:KO) á 41.26 $ plus courtage. Effekt på årlig utdelning + 11.20 USD = 100.20 SEK.
* Köpte 12 aktier i Realty Income Corp (NYSE:O) á 59.99 $ plus courtage. Effekt på årlig utdelning + 30.24 USD = 267 SEK.       


Jag har nu totalt 5 aktier i Iron Mountain Incorporated (Delaware) REIT (NYSE:IRM)
Jag har nu totalt 39 aktier i Coca Cola (NYSE:KO)
Jag har nu totalt 12 aktier i Realty Income Corp (NYSE:O)




Vi  har också lite nyheter från utdelningsfronten. Castellum hade bokslut och meddelade att man höjer bolagets utdelning till 5 SEK / Aktie från 4.25 SEK. Castellum är Aktievargens största innehav! Detta är riktigt goda nyheter.  Ökningen innebär en utdelningsökning på 15%!

* Castellum (STO:CAST) deklarerar årsutdelning om 5 SEK / aktie - Detta är en ökning om 15 % per aktie. Min utdelning från bolaget ökar med 354 SEK för mina 472 aktier.





Köpet innebär att min PADI (Projected Annual Dividend Income) för 2017 nu beräknas till 35732.97 SEK. (Upp med 821,97 SEK)

Stay safe!