Tuesday, January 24, 2017

Investeringar och vart man lägger sina pengar.



Ibland när man har ett brett socialt kontaktnätverk får man erbjudande om olika typer av investeringar. Det kan vara bekanta som har företagsideer, människor som vill investera i fastigheter, eller kompisar av kompisar som har idéer som de söker deltagare till.

Den senaste tiden har jag fått en hel del sådana här erbjudanden. Delägarskap i fastighetsföretag, import/export-företag och andra idéer. Frågan blir - hur utvärderar man sådana ideer, och hur vet man vad man ska säga ja och nej till? Framför allt som utdelningsinvesterare har vi ju någonstans där vi binder våra pengar och där de teoretiskt ger en oändlig avkastning om 3-5% per år.

I min erfarenhet är det ganska svårt för legitima, stabila och säkra fredsförslag och idéer att slå dessa 3-5%. Visst, man kan ha importideer som potentiellt ger dubbelt av insatsen. Fastigheter med ett driftnetto om 11%. Olika ideer och förslag som helt enkelt ger en väldigt hög avkastning och som på papper och i samtal är väldigt lockande!

Men när det gäller aktier är jag väldigt misstänksam mot företag eller aktier som ger mer än 5 % - vanligtvis är något "fel" om så är fallet. Samma sak har jag märkt, gäller ofta investeringar. Där man lovar guld och gröna skogar ska man hellre tänka över en andra gång innan man investerar sina pengar i någonting som man faktiskt inte är säker på att det ger avkastning.

Och som utdelningsinvesterare har vi oftast säkra kort med 3-5% avkastning att tillgå. I alla fall oftast minst lika säkra som en affärsidé.

En förmögenhet tar tid att bygga. Det tar tid att bygga upp säkerhet. Snabba lösningar är något där jag haft erfarenheten att det inte alltid (aldrig, faktiskt) är bäst, eller ens bra. I stället är den approach jag har valt att helt enkelt acceptera att det kommer dröja 8-10 år innan jag kan dra mig tillbaka och bli självständig - och det får helt enkelt vara okej. Allting annat som gör att det går snabbare är bara positivt, men ingenting jag räknar med.





Däremot har jag valt att lägga 80 kronor i månaden på Svenska Lotto. Det är en utgift jag accepterar och en risk jag accepterat. Tänk-om faktorn, även om risken är förhållandevis icke-existerande!

Hur tänker ni kring andra investeringsmöjligheter? Är det något ni ens tittar på?

Spelar ni lotto? ;)