Wednesday, January 18, 2017

Mål, sparande och utdelningar.

Det finns en anledning varför folk vill investera i utdelningsaktier. oftast är anledningen, om man ser till andra bloggar och utdelningsinvesterare, att man vill frigöra sig från det vanliga arbetslivet och behovet av att ha ett fast förvärvsarbete. En hel del skriver att de helt enkelt vill flytta, och sluta arbeta.


Inte jag.

Jag tycker att människan är skapt för att jobba. Skapt för att arbeta och vara aktiv. Utan arbete och aktivitet anser jag att vi inte mår bra, och i min erfarenhet behövs en regelbunden sysselsättning för ett aktivt och fungerande liv. Drömmen om att ligga på stranden i 20 år....det är ingenting jag har.

Det jag är ute efter med utdelningsinvestering är frihet. Frihet att i arbetslivet, frihet att förfölja de ambitioner jag önskar utan att behöva bekymra mig om dagliga pengar till mat, hyra och annat nödvändigt.

Jag är ganska kreativ av mig - målning, skrivande och spela piano, bland annat. Det är dessa saker jag vill kunna göra med friheten jag eftersöker. Problemet med många konstnärer och musiker är att man måste arbeta med saker och uppdrag som man egentligen inte vill arbeta med, men behöver pengarna. Det är detta jag genom utdelningsinvestering vill uppnå och kunna göra - arbeta precis hur jag vill och utefter mina önskemål. Oftast är detta inte förenligt med bra betalning.

Så. Skrivande, Konst och Musik är mitt mål. Att kunna spendera dagarna i ända med att göra dessa tre saker, samt att njuta av livet genom träning, god mat och intressanta resor.

Ett värdigt mål med utdelningsinvestering, tycker jag.

Vad  är era mål, förutom friheten? Att ligga på en strand? Att bara resa? Spendera tid med familjen? Hur tänker ni kring denna fråga?


Vi har också lite nyheter från Utdelningsfronten, där Omega Healthcare Investors (NYSE:OHI) deklarerat utdelningshöjning. Ökningen på 0.01 $ innebär en höjning om 1.64%.

* Omega Healthcare Investors (NYSE:OHI) deklarerar kvartalsutdelning om 0,62 $ / aktie - Detta är en ökning om 1.64 % per aktie. Min utdelning från bolaget ökar med 5.17 SEK för mina 58 aktier.

Stay safe, so hörs vi snart!