Sunday, February 25, 2018

Frihet - att vara fri utan pension

Vi har en tid där vi nu nästan dagligen kan läsa på Aftonbladet, Sveriges Radio eller andra medier om individer som genom investering och sparande gjort sig finansiellt oberoende/självständiga vid en ålder innan 65 år. Det verkar vara lite av en våg som går genom Sverige där man skriver om dessa individer och verkar få det att låta som om man är lite fler än man faktiskt är.

Det verkar som om att media vill få det att framstå som att varannan av dina grannar håller på eller har uppnått målet med finansiell frihet, och att det åtråvärda här är att ta sig till någon solig strand och leva ut livet där.

Källa: Aftonbladet

Utöver det, som ni kan se ovan, används detta också som marknadsföringsmaterial, likt någon som enligt materialet ska visa dig hur man gör sak X eller Y för att ditt liv ska bli så mycket bättre. I bloggosfären har resultatet blivit att man diskuterar olika saker med varandra - hur mycket pengar som behövs, exempelvis. Eller så diskuteras vad frihet faktiskt är, eller vad man gör när man uppnått denna.

Bilden som målas upp i media är en pension vid 35 på en söderhavsö utan att behöva jobba en jota till resten av ditt vuxna liv.

Är detta en åtråvärd framtid?

Källa: AZQuotes

Låt mig tillfoga mitt bidrag i debatten. Detta är mina åsikter, inte någon helig bibel av tyckande.

Det bör aldrig vara ett mål för någon att vara inaktiv under resten av sitt vuxna, aktiva liv. Människan har ett inre behov av meningsfull aktivitet, ansvar och kreativitet (för att citera Maslow ovan), och om dessa behov inte uppfylls kan detta leda till depression, lathet och fysisk/psykisk sjukdom. 

Varför måste vi vara aktiva/arbeta?

1. Vi är sociala varelser
Människor är sociala djur. Oavsett om du är som jag, som verkligen värdesätter min egentid, är du också en social varelse som behöver umgänge med andra och stöd från andra. Troligtvis har du även ett behov av att ge stöd till andra, på grund av känslan av uppfyllnad som resulterar.

Detta mål kan uppfyllas utan "vanligt" förvärvsarbete genom umgänge med familj, bekanta och genom fritidsintressen.

2. Vi behöver mening/mål/ambitioner
Människor är djur som behöver mening i livet. Att bara "existera", i en mångfald av positiv stimuli dag in och dag ut "räcker" för oss inte för att göra oss välmående. Ett arbete eller en sysselsättning, en daglig sådan, fyller en viktig funktion för att ge oss mening och mål i livet. Detta mål kan vara att skriva färdigt en utredning till jobbet, men det kan också vara att bänkpressa 150 kilo - människan behöver helt enkelt mål.

Detta mål kan uppfyllas utan "vanligt" förvärvsarbete, men kräver aktivitet eller strukturerat fritidsintresse/agerande i någon form.

3. Vi är kreativa varelser
Människan är en kreativ varelse med behovet av att skapa saker. Se hur långt vi har kommit de senaste 100 åren, eller de senaste 200 åren, tack vare kreativa individer. Få saker gör oss så glada eller så uppfyllda som att få arbeta med händerna.

Detta mål kan uppfyllas utan "vanligt" förvärvsarbete, men kräver aktivitet eller strukturerat fritidsintressen/agerande i någon form.

4. Vår hjärna har ett biologiskt behov av struktur och ordning
Människan idag är på många sätt samma människa som kröp fram ur grottor för 50 000 år sedan. Vi har behov som är kopplade till denna existens - behov av meningsfulla aktiviteter, ordning och reda, struktur från en dag till en annan och behov av tydlikga sammanhang i livet. Människor som inte får bidrag till sig själva, till samhället eller till sociala sammanhang mår fysiskt och psykiskt dåligt. (Se bland annat arbetslösa/sjukskrivna). Huruvida detta mående är förvärrat av en social förväntan att man ska bidara är något att diskutera, men de biologiska förutsättningarna för oss som människor står ganska tydligt fast.

Det är av denna anledning som jag vänder mig starkt emot det sätt som media för närvarande får detta typ av liv att framstå - som någon typ av drömliv för gemene man som  resultera i att man aldrig längre behöver bekymra sig om arbete eller pengar. 

Ingen av de utdelningsinvesterare som nått målet med "frihet" som jag läser tillbringar sin tid med inaktivitet. 

* Mr Money Moustache är aktiv inom så många olika projekt och aktiviteter att han knappt hinner hålla igång sin blogg.
* FantastiskaFarbrorFri sysselsätter sig med familj, fritidsintressen, hus- och trädgårdsarbete.
* Miljonärinnan30 har precis börjat, men verkar köra en kombination av träning, studerande och skrivande (dock lite tidigt att börja analysera här).

Det finns flera amerikanska exempel också. Således tycker jag att medierna i vårt land just nu framställer hela denna "rörelse" helt felaktigt. Min bedömning är inte att vi vill pensionera oss för att inte jobba.

Vi vill pensionera oss för att kunna arbeta och sysselsätta oss med de aktiviteter som ger oss mening och hopp i livet.


Källa: Srune


Dessa aktiviteter kan vara olika, men kan vara:

* Träning
* Familj
* Snickeri
* Stickning
* Knyppling
* Teckning
* Målning
* Skulptur
* Elektronik
* Programmering
* Svetsning
* Lantbruk
* Meditation
* Filosofi

.....The list goes on. 

"Men, Aktievargen. Det är ju väldigt lätt för dig att säga just nu - du kommer säkert att må annorlunda när du faktiskt är fri. Då kommer du också bara vilja vila och kanske sitta på någon strand och njuta av livet."

Nja. I och med året 2018 nådde jag finansiell "frihet". Med detta menar jag att Portföljens avkastning under 1 år nu är större än mina sammanlagda utgifter under 1 år. Jag är fri. Om jag vill. 

Men detta har jag inte intresse av idag. Jag arbetar som konsult och tycker att detta jobb, just nu, är väldigt givande och roligt. Jag tänker fortsätta med detta. Jag har planer på att, inom ett år eller så, fortbilda mig och möjliggöra för mig själv att arbeta med andra saker (då i en tidsmån jag önskar). Jag har planer på att försöka göra mitt liv ännu bättre, ännu mer meningsfullt, och fyllt av saker jag tycker om at göra. Det lockar inte att slänga handsken och säga "Nu är jag klar!". Jag är i skrivande stund 32 år gammal. Aktivitet och "arbete" i olika former är en stor del av mitt liv. Det kommer det att fortsätta att vara - i det omfång och den mån jag vill. 

Detta är för mig den "frihet" som man pratar om. 


Frihet för mig är ett sinnestillstånd. Frihet är att kunna välja vad jag sysslar med, inte om jag sysselsätter mig med någonting. Om man frågar sig om man ska sysselsätta sig med något, är min bedömning att man troligtvis mår ganska dåligt. Frihet är att stiga upp på morgonen och känna en känsla av mening, inte en känsla av tomhet att man inte vet vad man ska göra. 

Frihet är olika från person till person.

Frihet är du. Vad du gör av det - så gör det till något bra, meningsfullt och något som gör dig glad.

No comments:

Post a Comment