Monday, February 26, 2018

Kvartalsrapport Q4 2017/Årsrapport 2017 - Henkel





Senast släpptes kvartalsrapport Q4 2017/Årsrapporten för Henkel.

Denna rapport
Rapporten fortsätter Henkels utmärkta historik av tillväxt och positiv utveckling. Under året 2017 rapporterar bolaget en positiv tillväxt, organisk sådan, om 3.1%. Detta kan bedömas som mer än godkänt för ett företag i Henkels storlek. Utöver detta har vi även en EPS-tillväxt om 9.1% att jubla för. Bolaget har, för att tala klarspråk, levererat samtliga av sina löften uppsatta under 2016/2017.

Försäljning är vid en ny ATH (All-time-high) och alla segment inom Henkel fortsätter att rapportera positiva resultat. Både existerande, traditionella marknader såsom EMEA och Nordamerika bidrar till den positiva tillväxten, men även tillväxtgeografier. Företagets vinst är driven, förutom försäljning, av kostnadskontroll.

En stor bonus och en anledning till varför Henkel ska utökas i Vargfonden är också den kontinuerliga utdelningstillväxten. För året 2017/2018 höjer företaget utdelningen med 10.5% - en fantastisk höjning.

De utmaningar som företaget nämner är fortsatta geopolitiska spänningar, och makroekonomiska osäkerheter. Det finns även osäkra förutsättningar inom konsumentmarknaden i företagets produkter, men industriella segmentet väger upp för detta. Man har också ökade råmaterialskostnader som påverkar vinstmarginalerna, samt den organiska tillväxten inom Beauty Care är under företagets förväntningar.

Företagets industriella försäljning av klister och klisterlösningar (adhesive  technologies) står för nästan 50% (47%) av bolagets försäljning. Tvättmedel är näststörsta segmentet med 33% av försäljningen. Henkel får del av den positiva utvecklingen inom konsumentelektronik samt den positiva utvecklingen inom fordonsindustrin, som hjälper till att driva försäljningen. Inom Beauty Care utmärker sig framför allt Schwarzkopf som ett bra märke, där man har starka marknadspositioner inom samtliga marknader. Inom Laundry & Home Care har man en tvåsiffrig tillväxt inom Perwoll tack vare en internationell portfölj av intressanta innovationer. Östeuropa har under 2017 varit en bra region för företagets tillväxt.

Företagets tre mål för 2017 var en organisk tillväxt om 2-4% (resultat: 3.1%) och en vinstmarginal om högre än 17.0% (resultat 17.3%). Man förväntade sig en EPS-tillväxt om 7-9% (resultat 9.1%). Det är på så sätt som bolaget har uppfyllt samtliga mål.

Ambitionen för bolaget är att fortsätta med dessa mål i denna höjd fram till 2020.

Bolaget har en hälsosam utdelningsandel om 25-35% av vinsten (30.7% för 2017). Man har statistiskt sett fördubblat utdelningen sedan 2012. Detta kommer naturligtvis inte att hålla i sig, men nivån är mycket tillfredställande.

Tankar kring Henkel och framtiden
Henkel är en central del av vår utdelningsportfölj från den tyska sidan. Bolaget ska utgöra en central del även i framtiden, och Aktievargen och Vargfondens ambition är att öka i bolaget till målnivån om 1-3%. I dagsläget är innehavet för litet.

Rekommendation kring Henkel
För stabilitet, solida finanser, precisa prognoser och en tillförlitlig utveckling i bolagets utdelning tilldelas Henkel av Aktievargen ett "A" i investeringsbetyg. Rekommenderad portföljstorlek på innehavet är 1-3%.


Betyg