Denna rapport
Rapporten överskuggas lite av den nuvarande börsoron relaterad till ränta och inflation. Tack vare denna föll Axfood i skrivande stund med ungefär 7.5%, vilket i Vargfondens mening gör den till en väldigt intressant investering.
Under rapporten redovisar Axfood stabila vinster och flertalet framtidsrelaterade investeringar för koncernen. Under 2017 har an uppnått en stark, generell försäljningstillväxt där man tar marknadsandelar från andra aktörer. Vinsten har gått i förutspådd riktning samt med investeringar i framtida tillväxt. Total tillväxtökning under Q4 uppgår för samtliga delar i Axfood till 7.3%. Axfood har än en gång också haft en bättre utveckling än marknaden för dagligvaruhandel.
Koncernen har en vinst om 1886 mSEK, vilket är en minskning om 16 msek jämfört med 2016. Anledningen till detta är bland annat investeringar i onlinhandeln, expansionen av Axfood Närlivs och Hemköp, samt renovering av Hemköps butiker. Man har en vinstmarginal på 4.1%, ned med 0.3% jämfört med föregående år.
Andelen online-anslutna butiker har vuxit till 34 i över 19 städer där man kan köpa på internet och hämta i butik. Detta antal kommer att öka ytterligare inom den närmaste framtiden då Axfood fortsätter att satsa på detta.
Hemköp har stärkt sin marknadsposition ytterligare med försäljningsökningar om nästan 5 %. Över 1 miljon kunder i Sverige är nu anslutna till Hemköps rabattprogram/bonuskundsprogram, i nätverket om totalt 187 Hemköpbutiker. Hemköp är i dagsläget anslutna till onlinehandeln i 9 städer med 19 butiker. Detta antal kommer även detta att utökas. Hemköp har även positivt påverkats av det renoverings- och investeringsprogram som Axfood genomfört.
Försäljningen har även ökat för Axfood Närlivs, med en försäljningsökning om 3.5%. Två nya butiker har öppnats och en vinst om 189 Msek har kunnat göras. En nedgång med föregående år, dock tillkommer omstruktureringskostnader om 10 Msek under perioden, vilket påverkat vinsten negativt. Man utvecklar också en ny onlinplattform i Axfood Snabbgross. Även Dagab har sett tydliga försäljningsökningar genom förvärv och B2B-försäljning. Man har en stark försäljningsökning inom gruppen, och visar även en ökad effektivtet samt en god integration av mat.se-plattformen.
För Axfood är man i en fortsatt god ekonomisk position med en god soliditet och likviditetsgrad. Investeringarna i koncernen fortsätter, och man har under perioden gjort starka och stabila förvärv. Andelen kapital per anställd som tjänas ökar även denna (ROCE) till ungefär 40% från en nivå på 30% som uppmättes under 2012.
Utdelningen höjs från 6 till 7 SEK under året, vilket är en ökning om nästan 17%. Bra, tycker vissa. Vargfonden bedömer att utdelningen är för hög i relation till vad bolaget uppvisar för vinster och EPS. En höjning till 6.50 hade varit mer logisk, men detta kommer i dagsläget inte att påverka betygsättning eller tänk kring bolaget. Istället är planen att vänta och se hur framtida kvartalsrapporter
Tankar kring Axfood och framtiden
Fokus på framtiden för Axfood ligger i att se till att nyförvärv kommer igång. Man ska även fokusera på butiksöppningar för WIllys och Hemköp samt Axfood snabbgross, och utöka onlinerbjudanden för Willys och Hemköp. Vargfonden bedömer samtliga av dessa fokusområden som logiska och troliga att se till bolagets långsiktiga tillväxt.
Bedömningen är att Axfood fortsatt är ett pålitligt kärninnehav för Aktievargen, och att inga förändringar i betygsättning eller tänk kring bolaget genomförs.
Rekommendation kring Axfood
För stabilitet, solida finanser, precisa prognoser och en tillförlitlig utveckling i bolaget tilldelas Axfood av Aktievargen ett "A" i investeringsbetyg. Rekommenderad portföljstorlek på innehavet är 4-7 %.
Rapporten överskuggas lite av den nuvarande börsoron relaterad till ränta och inflation. Tack vare denna föll Axfood i skrivande stund med ungefär 7.5%, vilket i Vargfondens mening gör den till en väldigt intressant investering.
Under rapporten redovisar Axfood stabila vinster och flertalet framtidsrelaterade investeringar för koncernen. Under 2017 har an uppnått en stark, generell försäljningstillväxt där man tar marknadsandelar från andra aktörer. Vinsten har gått i förutspådd riktning samt med investeringar i framtida tillväxt. Total tillväxtökning under Q4 uppgår för samtliga delar i Axfood till 7.3%. Axfood har än en gång också haft en bättre utveckling än marknaden för dagligvaruhandel.
Koncernen har en vinst om 1886 mSEK, vilket är en minskning om 16 msek jämfört med 2016. Anledningen till detta är bland annat investeringar i onlinhandeln, expansionen av Axfood Närlivs och Hemköp, samt renovering av Hemköps butiker. Man har en vinstmarginal på 4.1%, ned med 0.3% jämfört med föregående år.
Andelen online-anslutna butiker har vuxit till 34 i över 19 städer där man kan köpa på internet och hämta i butik. Detta antal kommer att öka ytterligare inom den närmaste framtiden då Axfood fortsätter att satsa på detta.
Hemköp har stärkt sin marknadsposition ytterligare med försäljningsökningar om nästan 5 %. Över 1 miljon kunder i Sverige är nu anslutna till Hemköps rabattprogram/bonuskundsprogram, i nätverket om totalt 187 Hemköpbutiker. Hemköp är i dagsläget anslutna till onlinehandeln i 9 städer med 19 butiker. Detta antal kommer även detta att utökas. Hemköp har även positivt påverkats av det renoverings- och investeringsprogram som Axfood genomfört.
Försäljningen har även ökat för Axfood Närlivs, med en försäljningsökning om 3.5%. Två nya butiker har öppnats och en vinst om 189 Msek har kunnat göras. En nedgång med föregående år, dock tillkommer omstruktureringskostnader om 10 Msek under perioden, vilket påverkat vinsten negativt. Man utvecklar också en ny onlinplattform i Axfood Snabbgross. Även Dagab har sett tydliga försäljningsökningar genom förvärv och B2B-försäljning. Man har en stark försäljningsökning inom gruppen, och visar även en ökad effektivtet samt en god integration av mat.se-plattformen.
För Axfood är man i en fortsatt god ekonomisk position med en god soliditet och likviditetsgrad. Investeringarna i koncernen fortsätter, och man har under perioden gjort starka och stabila förvärv. Andelen kapital per anställd som tjänas ökar även denna (ROCE) till ungefär 40% från en nivå på 30% som uppmättes under 2012.
Utdelningen höjs från 6 till 7 SEK under året, vilket är en ökning om nästan 17%. Bra, tycker vissa. Vargfonden bedömer att utdelningen är för hög i relation till vad bolaget uppvisar för vinster och EPS. En höjning till 6.50 hade varit mer logisk, men detta kommer i dagsläget inte att påverka betygsättning eller tänk kring bolaget. Istället är planen att vänta och se hur framtida kvartalsrapporter
Tankar kring Axfood och framtiden
Fokus på framtiden för Axfood ligger i att se till att nyförvärv kommer igång. Man ska även fokusera på butiksöppningar för WIllys och Hemköp samt Axfood snabbgross, och utöka onlinerbjudanden för Willys och Hemköp. Vargfonden bedömer samtliga av dessa fokusområden som logiska och troliga att se till bolagets långsiktiga tillväxt.
Bedömningen är att Axfood fortsatt är ett pålitligt kärninnehav för Aktievargen, och att inga förändringar i betygsättning eller tänk kring bolaget genomförs.
Rekommendation kring Axfood
För stabilitet, solida finanser, precisa prognoser och en tillförlitlig utveckling i bolaget tilldelas Axfood av Aktievargen ett "A" i investeringsbetyg. Rekommenderad portföljstorlek på innehavet är 4-7 %.
Betyg