Monday, February 5, 2018

Orolig för dagens fall?

Idag föll OMXS30 med ungefär 2.5%, efter att Dow Jones tagit sig en ordentlig smäll under fredagen i samband med att vissa siffror släpptes i USA. Som resultat av detta gungade världsmarknaden till lite grand. Vår kära stockholmsbörs, som tyvärr har tendensen att ofta följa USA väldigt slaviskt i utvecklingen speglade denna utveckling, och marknaden föll. Jag har fått många frågor från vänner och andra som vet att jag investerar som nu undrar om jag är orolig för den här typen av utveckling, eller om jag tänker ändra något nu.

Orolig? Knappast.

Jag hoppas på att börsen fortsätter falla. Jag hoppas att USA, samt Europa får sig en ordentlig börssmäll - kanske en krasch på 5-15% eller mer. Varför?

För att det då lönar sig att köpa mer, naturligtvis. 

Anledningarna till justeringen/korrigeringen är flertaliga. Flera pekar på stigande räntor, och detta är definitivt en del av anledningen. Vi har också jobbmarknadssiffror i USA, valutakurser, och en högkonjunktur runtom i världen som nått olika stadier beroende på vilket land man ser till.

Men utvecklingen i USA under fredagen var en korrigering, ingenting annat. Om marknaden skulle korrigera sig ytterligare - vilket jag tror att den kommer göra - skulle detta bara vara positivt. Även stigande räntor skulle vara väldigt positivt. jag hoppas på att räntorna stiger, och i Vargfondens bedömning står vi inför en korrigering på minst 5% ytterligare efter idag. Korrigeringen är definitivt inte över. I amerika har vi de högsta löneökningarna på över 9 år - och det som är bra för den genomsnittlige amerikanska inkomsttagaren är tyvärr inte bra för aktiemarknaden som helhet.

Aktievargen och Vargfonden har under våra korta 2 år av investering inte riktigt varit med om ett ordenligt fall. Det ska bli roligt att se - och det finns bara en sak jag ångrar.

Att inte ha mera torrt krut för att köpa bra bolag till bra pris. Investor föll med 4% idag. Axfood föll, Castellum föll - väldigt mycket föll, och kommer antagligen att falla mer. Hade jag haft mer pengar redo hade jag använt dessa bland annat i dag, då min strategi skulle vara att köpa stegvis i nedgången. Nu är jag ganska fullinvesterad, så Vargfonden har inte denna möjlighet.

Men det är detta jag ångrar, ingenting annat.

Jag funderar inte på att justera eller balansera portföljen, att sälja eller casha ut eller att förändra min strategi - och jag sitter inte och oroar mig för eventuella räntor eller kurskorrigeringar. Det jag tittar lite grand på är dollarkursen - för att se åt vilket håll det lutar.

Det verkar däremot som att vi imorgon ser fram emot ett hälsosamt fall om 1-2% till. Detta utifrån att Dow Jones fortsätter nedåt idag, samt det jag skrivit om i inlägget. Som aktiesparare, förvänta er att en ekonomi i USA som är påeldad av minimiräntor och en uppgång på flera procent per månad, är över. Denna ekonomi kommer att de närmaste månaderna behöva återhämta sig.

En spännande vecka framför oss!

No comments:

Post a Comment